|
NIEZALEŻNY SAMORZĄDNY ZWIĄZEK ZAWODOWY POLICJANTÓW
NSZZ POLICJANTÓW WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO
Władze
Tu jesteś :
Strona główna >
Archiwum wiadomości > Żądanie realizacji zaległych świadczeń |
Home E-mail |
Uchwała nr 35/V/2009
Zarządu Głównego NSZZ Policjantów
Na podstawie art. 1 i 7 Ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych (Dz.U. z 1991 r., nr 55, poz. 236 z późn. zm.), Zarząd Główny Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów zwraca się do Komendanta Głównego Policji z żądaniem realizacji w terminie do 15 września 2009 roku:
1) wypłaty wszystkim policjantom w kraju zaległych świadczeń i należności ustawowych;
2) uruchomienia środków z funduszu nagrodowo-zapomogowego do dyspozycji komendantów
wojewódzkich i komendantów szkół Policji.
Zarząd Główny NSZZ Policjantów żąda też terminowej realizacji świadczeń i należności ustawowych wobec policjantów w terminie po 15 września 2009 roku oraz systematycznych wypłat z funduszu nagród i zapomóg.
W przypadku braku realizacji żądań wskazanych w punktach 1 i 2 Zarząd Główny NSZZ Policjantów rozpocznie akcję protestacyjną, w której toku do końca października 2009 roku może zostać przeprowadzona ogólnopolska manifestacja funkcjonariuszy Policji.
UZASADNIENIE
Według informacji przedstawionych przez Komendę Główną Policji, wysokość zaległości wobec policjantów z tytułu niewypłaconych świadczeń i należności ustawowych na koniec lipca 2009 roku wynosi ok. 150 mln złotych, co w ocenie Zarządu Głównego NSZZ Policjantów stanowi sytuację niedopuszczalną. Każdy policjant w ramach stosunku służbowego nabywa prawo nie tylko do uposażenia, ale również świadczeń i należności ustawowych, które powinny być wypłacane w terminach określonych przepisami prawa. Ponieważ dotychczasowe działania Związku nie odniosły oczekiwanego skutku, rozpoczęcie sporu zbiorowego z Komendantem Głównym Policji w tej sprawie jest konieczne.
WICEPRZEWODNICZĄCA ZG NSZZ POLICJANTÓW ( - ) Grażyna Witkowska |
PRZEWODNICZĄCY ZG NSZZ Policjantów (-) Antoni DUDA |
Komendant Główny Policji informuje o działaniach zmierzających do wyrównania zaległych (wymagalnych) pozapłacowych świadczeń ze stosunku służbowego policjantów.
Warszawa, dnia 15 września 2009 r.
KOMENDANT GŁÓWNY POLICJI
gen.insp. Andrzej MATEJUK
Przewodniczący
Zarządu Głównego NSZZ Policjantów
Pan Antoni Duda
W związku z podejmowanymi przez NSZZ Policjantów wielokierunkowymi działaniami zmierzającymi do wyrównania zaległych (wymagalnych) pozapłacowych świadczeń ze stosunku służbowego policjantów, czuję się w obowiązku po raz kolejny przedstawić stronie związkowej stanowisko w powyższej kwestii, jak również naświetlić uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne obecnej sytuacji budżetowej oraz podejmowane działania minimalizujące negatywne skutki zaistniałych niedoborów.
W pierwszym rzędzie chciałbym zapewnić, że kierownictwo służbowe Komendy Głównej Policji, jak również resortu spraw wewnętrznych i administracji, wykazuje pełne zrozumienie dla oczekiwań środowiska policyjnego skierowanych pod jego adresem i związanych z koniecznością realizacji wszystkich należnych funkcjonariuszom świadczeń pieniężnych wynikających ze stosunku służbowego.
Niemniej jednak to zrozumienie i wola spełnienia zobowiązań finansowych wobec policjantów nie mogą jednak abstrahować od potrzeby zapewnienia Policji niezbędnego minimum operatywnego i skutecznego działania w warunkach ogólnoświatowego kryzysu finansowego i gospodarczego, który dotknął także polskie finanse publiczne, nie omijając siłą rzeczy Policji.
Nie mogę w tym miejscu nie odnieść się do szczególnej roli jaką ustawodawca powierzył do spełnienia naszej formacji. Policja, zgodnie z ustawą pragmatyczną, jest podstawową w kraju formacją służącą społeczeństwu i przeznaczoną do ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz do utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego (art. 1 ust. 1).
Dlatego też, w sytuacji drastycznego ograniczenia budżetu Policji na rok 2009, na co składa się konieczność sfinansowania ubiegłorocznych zobowiązań oraz zmniejszenie wydatków budżetowych o 802.054 tys. zł, niezbędnym okazało się wypracowanie priorytetów w zakresie polityki finansowej realizowanej przez Policję. Przyjęta strategia jest próbą pogodzenia najważniejszych, potrzeb służby z podstawowym interesem ekonomicznym Policjantów. Jako naczelną dyrektywę działania w omawianym obszarze przyjęliśmy bezwzględną zasadę nienaruszalności uprawnień do uposażenia i jego terminowej realizacji, dokonanie wypłaty nagrody rocznej i równoważnika za umundurowanie, zabezpieczenie środków na zakup paliwa na poziomie roku 2008, utrzymanie kluczowych policyjnych systemów informatycznych oraz pokrywanie niezbędnych kosztów prowadzonych postępowań karnych i w sprawach o wykroczenia.
Mając świadomość sytuacji makroekonomicznej Polski, która w sektorze prywatnym skutkuje nie tylko ograniczaniem czasu pracy, ale przede wszystkim prowadzi do grupowych zwolnień, na moje polecenie, zarówno w roku 2008, jak i - 2009 podjęto szereg działań organizacyjnych i reformujących wydatki. W ramach tych działań m.in. powołano w Komendzie Głównej Policji nieetatowy Zespół ds. Analiz Finansowych składający się z pracowników Biura Finansów, ściśle współpracujących z ekspertami Biura Logistyki, Biura Łączności i Informatyki KGP, Biura Kryminalnego oraz Biura Prewencji. Głównym zadaniem zespołu jest przede wszystkim analiza sytuacji finansowej jednostek Policji, miesięczny monitoring zatwierdzonych programów oszczędnościowych, poszerzony o prowadzoną dla każdego wydatku analizę odchyleń od wartości oczekiwanej oraz wartości średniej. Szczególnej analizie poddano wydatki na zakup towarów i usług, podróży krajowych i zagranicznych, postępowań przygotowawczych oraz wydatków okolicznościowych i reprezentacyjnych. Głównym założeniem powyższych działań jest monitorowanie - poczynając od najniższych szczebli - wydatków w miejscu ich generowania, poczynając od szczebli najniższych oraz daleko idąca racjonalizacja wydatków Policji. Powyższe jest możliwe poprzez zastosowanie porównawczego rachunku wydatków.
Podkreślenia wymaga fakt, iż w obecnej sytuacji finansowej Policji tylko korzystanie z dobrych i wypracowanych wzorców postępowań w zakresie realizacji wydatków niesie wymierne korzyści finansowe. Jednakże czerpanie z wiedzy najlepszych doświadczeń i wypracowanych wzorców nie jest możliwe bez uzyskania informacji porównawczej na szczeblu Komend Powiatowych i Rejonowych, a w późniejszym zakresie również Komisariatów i Posterunków Policji. W związku z powyższym poleciłem Komendantom Wojewódzkim Policji utworzenie dla podległych jednostek wewnętrznych planów finansowych, odrębnie dla każdej Komendy Powiatowej i Miejskiej - z uwzględnieniem programu racjonalizującego koszty, a następnie bieżące monitorowanie ich wykonania oraz zobligowanie Komendantów Powiatowych i Miejskich do realizacji wydatków w granicach kwot określonych w tych planach.
Priorytetowym celem powyższego zalecenia jest delegowanie uprawnień i odpowiedzialności za realizację budżetu KPP/KMP na Komendantów Powiatowych i Miejskich, ze szczególnym uwzględnieniem zaplecza logistycznego KWP, jako bazy i sposobu realizacji założeń budżetowych KPP/KMP, z myślą przewodnią, zgodnie, z którą KWP prowadzi obsługę finansową KMP/KPP. Natomiast komendant powiatowy zarządza budżetem, planując wydatki wg wartości oczekiwanej oraz wnosi o ewentualne zmiany.
Przyjęta metodologia postępowania opiera się na oszacowaniu wartość oczekiwanej określonych grup wydatków rzeczowych. Wartość oczekiwaną wygenerowano na podstawie wydatków najlepszych województw będących efektem wdrożonych przez nich programów racjonalizujących koszty działalności. W związku z powyższym stosowana metoda porównawcza nie jest próbą narzucenia sztucznych limitów, z uwagi na fakt, że wartości oczekiwane były osiągane przez poszczególne jednostki terenowe Policji.
Licząc na pełne zrozumienie strony związkowej i wsparcie w trudnym dla Policji okresie, uprzejmie informuję, że Podjęte działania mają na celu osiągnięcie na koniec 2009 roku wskaźników wartości wydatków na poziomie wartości oczekiwanej. Wprowadzone programy racjonalizujące wydatki i obszary działania Policji przyczynią się do wygospodarowania kwoty ok. 160 mln w rozliczeniu rocznym, jednakże szacowane z tego tytułu oszczędności w roku 2009 wyniosą ok. 106 mln zł oraz pozwolą na utrzymanie status quo w zakresie zatrudnienia, uposażeń i wynagrodzeń.
Wobec powyższego sformułowanie priorytetów pozwalających na realizację ustawowych zadań Policji wiązało się z koniecznością przesunięcia w czasie pozostałych rodzajów wydatków w tym m.in. świadczeń pozapłacowych dla Funkcjonariuszy.
Niemniej jednak podkreślić należy, że Komenda Główna Policji czyniła i nadal będzie czynić starania, aby w możliwie najwyższym stopniu zabezpieczyć i uruchamiać środki na wypłatę świadczeń. Dowodem powyższego jest uzyskanie dodatkowych środków oraz przeznaczenie na ten cel części funduszy pozostających w dyspozycji Komendanta Głównego Policji: dwukrotnie w kwotach po 15 mln zł (zasilenia dla jednostek dokonano 17 lipca i 28 sierpnia br.) oraz 15,5 mln w dniu 8 września br., co spowodowało, iż z planowanej kwoty 530 mln zł wydatkowano w ciągu 8 miesięcy 308 mln zł, co stanowi ok. 58%, z czego ponad 38 mln zł realizowano w okresie lipiec - sierpień 2009 r. Z funduszu nagród i zapomóg, pozostającego w dyspozycji kierowników jednostek organizacyjnych Policji, wydatkowano w okresie 8 miesięcy br. kwotę blisko 52,8 mln zł, z czego tylko w lipcu 26 mln zł.
Mam jednak świadomość, że terminowe zaspokojenie wszystkich roszczeń finansowych Policjantów nie jest jednak w obecnych uwarunkowaniach ekonomicznych kraju i Policji możliwe. Kwota zobowiązań w stosunku do Funkcjonariuszy przekroczyła za 8 miesięcy 143 mln zł, z czego ponad 82 mln zł stanowią zobowiązania wymagalne. Zakładamy, iż do końca roku na wydatki dotyczące świadczeń będziemy przeznaczać kwoty rzędu 15 mln zł miesięcznie.
Reasumując przedstawioną powyżej sytuację pragnę podkreślić, iż w poczuciu odpowiedzialności za prawidłową realizację ustawowych zadań nałożonych na Policję konieczne były niestety nie tylko wdrożenie wielosektorowych programów racjonalizujących gospodarkę materiałową i finansową, ale również czasowa rezygnacja z wydatków rzeczowych, które nie spowodują istotnych utrudnień w funkcjonowaniu oraz przesunięcie w czasie spełnienia nabytych uprawnień do niektórych należności pieniężnych dla Policjantów.
Mam pełną świadomość, że dla wielu Policjantów nawet stosunkowo niewielkie wypłaty ubocznych świadczeń wynikających ze stosunku służbowego (dopłaty do wypoczynku, równoważniki za niewykorzystany przejazd raz w roku itp.) mogą nadal stanowić istotny składnik budżetu domowego, dlatego też wydałem polecenie Komendantom Wojewódzkim, aby w pierwszej kolejności regulowano świadczenia Funkcjonariuszy znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.
Powyższe działania pozwalają mi oczekiwać od środowiska Policjantów i reprezentujących go policyjnych związków zawodowych minimum wzajemnego zrozumienia dla wspólnie realizowanej misji społecznej Policji i przejściowych trudności związanych z opóźnieniem wypłaty niektórych świadczeń. Pamiętajmy przy tym, że przecież w latach 2007-2009 wdrożono "Program modernizacji Policji" (część zadań przesunięto na lata 2010-2011), w ramach którego przeciętne uposażenie policjantów wzrosło w ciągu trzech lat z kwoty 2963,48 zł do kwoty 4036,72 zł w roku bieżącym, tj. aż o 36,2%. Był to krok w kierunku zapewnienia godnych warunków wynagrodzenia Funkcjonariuszy o niespotykanej jak dotąd skali. Zatem obecne kłopoty z terminową wypłatą omawianych świadczeń nie mogą realnie rzutować na ogólny i obiektywny obraz znaczącego podniesienia statusu materialnego Policjantów i ich Rodzin. Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż mimo ograniczenia wydatków poziom bezpieczeństwa jest porównywalny z poprzednimi okresami, a w przypadku kategorii przestępstw szczególnie uciążliwych dla społeczeństwa odnotowywany jest spadek w porównaniu do roku poprzedniego (mniejsza liczba zabitych i rannych).
Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że prawie trzy czwarte Polaków dobrze ocenia pracę Policji. Tak wynika z ostatnich badań przeprowadzonych przez Centrum Badania Opinii Społecznej. W maju pracę Policji pozytywnie oceniło 73% respondentów. W porównaniu z innymi instytucjami, takimi jak m.in. CBA, ABW, sądami i prokuraturami, Policja otrzymała około dwukrotnie więcej ocen pozytywnych. Jest, więc jedną z najlepiej odbieranych instytucji w Polsce.
Jestem przekonany, że uzyskanie powyższych efektów było możliwe dzięki osiągnięciu praktycznie pełnego konsensusu strony służbowej i związkowej w czasie wspólnych prac nad określeniem zasad i kierunków podniesienia motywacyjności systemu płac Policjantów w ramach ww. programu modernizacji Policji.
Wyrażam również wiarę i przekonanie, że nasze rozmowy pozwolą związkowym reprezentantom środowiska policyjnego na zrozumienie obiektywnych i niezależnych od Policji okoliczności związanych z realizacją niezwykle napiętego budżetu Policji, bez potrzeby uciekania się do eskalacji napięcia, lecz wręcz przeciwnie, poprzez czynne udzielenie wsparcia stronie służbowej w jej obecnych działaniach.
Jednocześnie, pragnę zapewnić środowisko policyjne i reprezentujących go przedstawicieli związków zawodowych, o otwartości i chęci kontynuowania toczącego się od kliku miesięcy dialogu, którego celem jest zbudowanie porozumienia w środowisku policyjnym na rzecz współodpowiedzialności za bezpieczeństwo obywateli oraz utrzymanie porządku publicznego.
Kierownictwo służbowe Komendy Głównej Policji wyraża gotowość do spotkania z reprezentantami związków zawodowych celem poszukiwania trwałych i konstruktywnych rozwiązań, które w obecnej sytuacji makroekonomicznej, zamiast do niepokojów i konfliktów, doprowadzą do twórczego porozumienia.