ROZDZIAŁ VII
FORMY PROTESTU
§ 35
-
W przypadku naruszenia uprawnień Związku lub praw albo interesów policjantów, rencistów,
emerytów Policji, określonych w ustawie o Policji, ustawie o związkach zawodowych, ustawie
o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy i ich rodzin oraz innych aktach prawnych, a
także niniejszym Statucie, jeżeli spór nie został rozstrzygnięty w drodze rokowań,
Związek podejmuje przysługujące mu formy protestu określone w Statucie.
-
Żądanie pociągnięcia do odpowiedzialności winnych naruszenia praw wymienionych w ust. 1
może być przedmiotem sporu, rokowań lub protestu.
-
Protest nie może naruszać porządku prawnego i zasad współżycia społecznego.
§ 36
Protest może przyjąć w szczególności formę akcji ostrzegawczej lub protestacyjnej.
§ 37
Akcja ostrzegawcza polega m.in na wywieszaniu flag oraz transparentów z hasłami na budynkach
jednostek Policji i oznakowanych pojazdach służbowych oraz kolportażu haseł protestacyjnych.
§ 38
-
Akcja protestacyjna może polegać między innymi na:
-
opublikowaniu w środkach masowego przekazu listu protestacyjnego,
-
wykorzystaniu będących w służbie oznakowanych pojazdów służbowych, wyposażonych w
aparaturę nagłaśniającą, do przekazywania informacji o akcji,
-
zorganizowania manifestacji lub pikiety w miejscu publicznym,
-
innych działaniach zmierzających do osiągnięcia zakładanych przez Związek celów, w
tym zwłaszcza na określonym sposobie wykonywania czynności służbowych.
-
Wymienione w ust. 1 formy protestu mogą być stosowane oddzielnie lub łącznie.
-
W czasie akcji protestacyjnej siedziby jednostek Policji oraz oznakowane pojazdy służbowe
oflagowuje się jak w akcji ostrzegawczej.
-
Jeżeli wymienione w Statucie formy protestu nie odnoszą skutku, Związek może zwrócić się
do innych organizacji związkowych o poparcie akcji protestacyjnej, do strajku
solidarnościowego włącznie.
-
Związek może udzielić poparcia innemu związkowi zawodowemu w formie oflagowania jednostek
policji.
§ 39
-
Natychmiastowy protest bez prowadzenia rokowań może być podjęty przez wszystkie organy
Związku w sprawach o naruszenie praw i wolności związkowych, a w szczególności w razie
zastosowania represji wobec członków organów Związku z przyczyn prowadzonej działalności
związkowej.
-
O podjętych w tych sprawach decyzjach powiadamia się Prezydium ZG.
§ 40
-
Jeżeli przyczyną akcji protestacyjnej jest konflikt na obszarze działania terenowej
organizacji związkowej, akcję protestacyjną można podjąć po bezskutecznych rokowaniach i
mediacji bezwzględną większością głosów przy obecności, co najmniej 3/4 składu zarządu
terenowego.
-
Decyzję o rozpoczęciu akcji protestacyjnej na obszarze województwa, po bezskutecznych
rokowaniach i mediacjach, podejmuje zarząd wojewódzki bezwzględną większością głosów
przy obecności, co najmniej 3/4 swego składu.
-
O podjęciu ogólnokrajowej akcji protestacyjnej decyduje Zarząd Główny, po bezskutecznych
rokowaniach, bezwzględną większością głosów przy obecności, co najmniej 3/4 członków.
-
Decyzje o akcji ostrzegawczej podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności, co
najmniej 3/4 członków właściwych organów.
ROZDZIAŁ VIII
ZWIĄZKOWA OCHRONA PRAWNA
§ 41
Ochrona prawna Związku wynika z obowiązujących przepisów prawa.
§ 42
-
Związek zapewnia ochronę prawną swym członkom. Ochronę tę realizują organy Związku, a
wykonywana jest przez osoby uprawnione przez te organy.
-
Do udzielenia ochrony prawnej uprawniony jest organ Związku działający w imieniu
organizacji związkowej, której członkiem jest uczestnik zdarzenia będącego przedmiotem
postępowania.
-
Udział Związku w zakresie ochrony prawnej realizuje się na pisemny wniosek zainteresowanego.
§ 43
-
Ochrona prawna przysługuje:
-
członkowi Związku, który wypełnia swe statutowe obowiązki,
-
rodzinie członka Związku jeżeli roszczenia wynikają z jego śmierci, nie później jednak
niż przed upływem 12 miesięcy od zgonu,
-
innym osobom na podstawie obowiązującej ustawy o związkach zawodowych
§ 44
-
Ochrona prawna obejmuje m.in.:
-
doradztwo prawne,
-
udział w postępowaniach karnym, cywilnym, administracyjno-prawnym,
dyscyplinarnym wynikających ze stosunku służby,
-
spory wynikające z zachowań członków nie mających związku z wykonywaniem przez nich
czynności służbowych,
-
spory wynikające ze statutowej działalności Związku,
-
spory odszkodowawcze.
-
W celu realizacji zadań określonych w § 42-45 ust. 1 można tworzyć fundusze
ochrony prawnej (FOP), którymi dysponują zarządy wojewódzkie NSZZ Policjantów. Środki
gromadzone w FOP pochodzą z odrębnych składek.
-
Sposób dysponowania środkami FOP określają poszczególne zarządy wojewódzkie
w przyjętych regulaminach, w których można również regulować kwestię ponoszenia
w całości lub w części kosztów i opłat sądowych oraz opłat za czynności adwokackie.
§ 45
-
Organ Związku przyznając ochronę prawną członkowi Związku kieruje się następującymi
kryteriami:
-
charakterem sprawy,
-
ochroną interesów zainteresowanego,
-
stopniem zawinienia,
-
interesem Związku,
-
specyfiką zawodu policjanta,
-
zasadami współżycia społecznego.
-
Odmowę udzielenia ochrony prawnej organ Związku przedstawia zainteresowanemu pisemnie
wraz z uzasadnieniem.
-
Na decyzję organu Związku w tym przedmiocie wnioskodawcy nie przysługuje środek
odwoławczy.
§ 46
Organ Związku po przyznaniu ochrony prawnej może ją na każdym etapie postępowania cofnąć,
a zainteresowanego poinformować o przyczynach.
§ 47
-
Organ Związku pozostawia zainteresowanemu dowolność w wyborze pełnomocnika procesowego,
przy czym przed udzieleniem ochrony prawnej zainteresowany winien poinformować ten
organ o zamierzonej osobie pełnomocnika i przypuszczalnych kosztach.
-
Wydatki Związku na koszty i opłaty sądowe oraz opłaty za czynności adwokackie ustala
się na podstawie aktualnych przepisów.
§48
Objęcie ochroną prawną zobowiązuje zainteresowanego do ścisłej współpracy z organem Związku
podczas postępowania.
§49
Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Policjantów nie ingeruje w spory pracowników, które
dotyczą ich poprzedniego miejsca zatrudnienia innego niż Policja.
ROZDZIAŁ IX
MAJĄTEK I FUNDUSZE ZWIĄZKU
§ 50
-
Majątek Związku stanowią nieruchomości, ruchomości, prawa, gotówka i papiery wartościowe.
-
Fundusze Związku tworzone są z:
-
składek członkowskich i wpisowego,
-
darowizn, zapisów i dotacji,
-
dochodów z majątku Związku,
-
działalności gospodarczej,
-
działalności wydawniczej,
-
lokat bankowych.
-
Majątek i fundusze Związku służą realizacji i finansowaniu działalności statutowej.
-
Dysponentem majątku i funduszy Związku są jego organy w granicach przysługujących im
uprawnień.
-
Za właściwe dysponowanie i zarządzanie majątkiem oraz funduszami Związku
odpowiedzialność ponoszą osoby działające z upoważnienia odpowiednich organów Związku.
-
Do składania oświadczeń woli w sprawach majątkowych uprawnieni odpowiednio są:
przewodniczący Zarządu Głównego, przewodniczący zarządu wojewódzkiego, przewodniczący
zarządu terenowego oraz inne osoby upoważnione przez ZG, zarząd wojewódzki
lub zarząd terenowy w zakresie przysługujących im uprawnień.
Do składania tych oświadczeń wymagane jest działanie łączne dwóch osób.
-
Działalność gospodarczą mogą prowadzić jednostki organizacyjne posiadające osobowość
prawną.
-
W sprawach przekraczających zakres zwykłego zarządu wymagana jest uchwała właściwego
organu Związku. Zarząd majątkiem i funduszami Związku nie może naruszać ogólnie
obowiązujących przepisów finansowych.
-
Gospodarka finansowa Związku jest jawna.
-
Wydatkowanie środków finansowych odbywa się na podstawie budżetów obejmujących rok
kalendarzowy.
-
Nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem funduszu i majątku Związku sprawują komisje
rewizyjne.
§51
-
Wysokość wpisowego i składek członkowskich ustala kwotowo Zarząd Główny, ustanawiając je
dla emerytów i rencistów na poziomie 50% stawki określonej dla policjantów.
-
Zmiany wysokości składki członkowskiej ZG może dokonywać nie częściej niż raz w roku,
z dniem 1-go stycznia.
-
Ustala się następujący procentowy podział składki pomiędzy Zarząd Główny, zarządy
wojewódzkie i szkolne oraz zarządy terenowe :
- zarząd terenowy - 70%
- zarząd wojewódzki - 15%
- Zarząd Główny - 15%
- zarząd szkolny - 85%
-
Zarządy terenowe przekazują należną część składek członkowskich do właściwego zarządu
wojewódzkiego nie później niż do końca miesiąca, natomiast zarządy wojewódzkie przekazują
Zarządowi Głównemu należną część składek członkowskich nie później niż do końca następnego
miesiąca.
ROZDZIAŁ X
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 52
Związek używa oznak, barw i odznak organizacyjnych, sztandaru, proporca i flag oraz
pieczęci zgodnie z ogólnie obowiązującymi przepisami.
§ 53
W sprawach nieobjętych postanowieniami niniejszego Statutu lub spornych decyzje
podejmują uprawnione organy Związku.
§ 54
-
Rozwiązanie Związku następuje w drodze referendum, jeśli opowie się za tym 60% członków
Związku.
-
Decyzję o przeprowadzeniu referendum w sprawie rozwiązania Związku podejmuje krajowy
zjazd delegatów, w obecności co najmniej 3/4 liczby delegatów uprawnionych do
głosowania. Do ważności uchwały o rozwiązaniu Związku wymagana jest większość 3/4 głosów.
-
Czynności związanych z likwidacją Związku dokonuje komisja likwidacyjna powołana przez
krajowy zjazd delegatów.
-
Sprawozdanie z działalności tej komisji składa się w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy.
§ 55
Na zasadach przewidzianych w ustawie kierownictwo służbowe zapewnia pomieszczenia,
urządzenia techniczne oraz inne środki do działalności statutowej Związku.
§ 56
NSZZ Policjantów zawiadamia niezwłocznie Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy o zmianach
w Statucie.
§ 57
Po zarejestrowaniu w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy zmian w Statucie NSZZ
Policjantów, uchwalonych na VIII Nadzwyczajnym Zjeździe NSZZ Policjantów, zmiany dotyczące
zasad wyborczych obowiązują od daty rozpoczęcia kampanii sprawozdawczo - wyborczej,
natomiast przepisy dotyczące organów Związku obowiązują od daty ich wyboru.