Komisje rewizyjne
§ 32
-
Komisje rewizyjne realizują zadania określone w Statucie oraz przepisach prawa
dotyczących związków zawodowych.
Członkowie komisji rewizyjnych nie mogą pełnić funkcji związkowych w zarządach i
prezydiach na tym samym szczeblu.
-
Odpowiednie komisje rewizyjne posiadają uprawnienia do kontroli :
-
wszystkich organów Związku - Główna Komisja Rewizyjna (GKR),
-
wojewódzkich i terenowych organów Związku – wojewódzka komisja rewizyjna (WKR),
-
terenowych organów Związku - terenowa komisja rewizyjna (TKR).
-
Do kompetencji komisji rewizyjnych należy :
-
kontrola działalności organów Związku, ze szczególnym uwzględnieniem
działalności gospodarczej,
-
udzielanie pomocy komisjom rewizyjnym niższego szczebla,
-
zwoływanie nadzwyczajnych zjazdów, konferencji, walnych zebrań w przypadku
określonym w § 33 ust 1 lit. „d”,
-
wnioskowanie podczas obrad sprawozdawczo-wyborczych o udzielenie absolutorium
ustępującym zarządom i komisjom rewizyjnym,
-
kontrolowanie prawidłowości podejmowania oraz realizacji uchwał władz Związku pod
względem zgodności z zapisami Statutu oraz obowiązującymi przepisami prawa,
-
informowanie organów Związku o wynikach kontroli oraz stawianie wniosków,
-
kontrolowanie sprawozdań finansowych sporządzanych przez zarządy, w tym bilansu,
rachunku zysków i strat oraz realizacji preliminarza,
-
opracowywanie wytycznych i inicjowanie działań kontrolnych komisji rewizyjnych
niższego szczebla,
-
przeprowadzanie przy udziale komisji rewizyjnych niższego szczebla czynności
kontrolnych na terenie ich działania,
-
uchwalanie regulaminu działania komisji,
-
rozpatrywanie indywidualnych odwołań członków Związku od decyzji innych organów
statutowych, z zastrzeżeniem § 16 ust. 2,
-
komisje rewizyjne rozpatrują indywidualne skargi i wnioski członków Związku w
trybie określonym w dziale VIII kpa,
-
organem naczelnym w rozumieniu art. 18 ust. 3 kpa uprawnionym do rozpatrywania
skarg i wniosków członków Związku, w rozumieniu przepisów działu VIII kpa, jest
GKR, której decyzje są ostateczne.
-
W granicach kompetencji wynikających z ust. 3 niniejszego paragrafu, komisje rewizyjne
mają prawo :
-
uczestnictwa w posiedzeniach organów Związku,
-
wnioskowania do właściwego zarządu o zwołanie nadzwyczajnego zjazdu, konferencji,
walnego zebrania w wyniku uchwały podjętej większością 2/3 głosów jej składu,
-
składania wniosków o wstrzymanie realizacji uchwał podjętych przez organy Związku w
przypadku stwierdzenia ich niezgodności ze Statutem i przepisami prawa dotyczącymi
związków zawodowych. Złożone w tym trybie wnioski organ rozpatruje niezwłocznie,
-
w zakresie swoich kompetencji reprezentować Związek na zewnątrz.
-
Przewodniczący komisji rewizyjnej lub upoważniony przez niego członek komisji ma prawo do
zgłaszania wniosków i projektów uchwał na posiedzeniach organów Związku.
-
Komisje rewizyjne niższego szczebla powiadamiają komisje wyższego szczebla o
stwierdzonych nieprawidłowościach w działaniu kontrolowanego organu Zwiazku.
Ogólne zasady zebrań i posiedzeń
§ 33
-
Krajowe zjazdy delegatów, wojewódzkie i terenowe konferencje delegatów oraz walne
zebrania zwoływane są przez właściwy organ Związku i dzielą się na :
-
sprawozdawczo-wyborcze – zwoływane co 4 lata,
-
sprawozdawcze – zwoływane w połowie kadencji,
-
nadzwyczajne – zwoływane w ciągu 3 miesięcy od daty złożenia wniosku przez 1/3
członków właściwego organu lub właściwą komisję rewizyjną,
-
jeżeli właściwe organy nie zwołają obrad w terminach określonych w powyższych
punktach, to zwołują je odpowiednie komisje rewizyjne.
-
Prawo do udziału w zjazdach, konferencjach i walnych zebraniach przysługuje :
-
delegatom,
-
przewodniczącym i wiceprzewodniczącym ustępujących organów Związku oraz członkom
ustępującej komisji rewizyjnej,
-
gościom zaproszonym przez uprawniony organ Związku.
-
Przygotowanie i sprawdzenie list delegatów oraz wydanie mandatów delegatom na zjazd,
konferencję oraz stwierdzenie kworum należy do obowiązków komisji rewizyjnej. W
odniesieniu do zjazdów i konferencji sprawozdawczo-wyborczych obowiązek ten spoczywa na
ustępującej komisji rewizyjnej.
-
Obrady zjazdów, konferencji, walnych zebrań oraz posiedzenia zarządów organów Związku są
ważne, jeżeli zostanie stwierdzone kworum, które stanowi obecność co najmniej połowy
uprawnionych do głosowania plus 1 , z wyjątkiem sytuacji określonej w § 26 ust. 5
Statutu.
-
Prawo do głosowania podczas obrad i posiedzeń przysługuje jedynie uprawnionym delegatom,
członkom organów oraz członkom organizacji terenowej w przypadku walnych zebrań.
-
Obrady zjazdu, konferencji oraz walnego zebrania otwiera przewodniczący właściwego zarządu.
-
Otwierający obrady zarządza wybór prezydium obrad składającego się z przewodniczącego,
wiceprzewodniczących i sekretarzy. Prezydium obrad wybierane jest w głosowaniu jawnym
zwykłą większością głosów, a w jego skład mogą wchodzić wyłącznie uprawnieni do
udziału w obradach.
-
Do ważności uchwał podejmowanych podczas obrad, posiedzeń i zebrań niezbędny jest udział
w głosowaniu co najmniej połowy liczby obecnych uprawnionych do głosowania.
-
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
-
Głosowanie tajne lub imienne prowadzący obrady zarządza na wniosek co najmniej 1/3
obecnych uprawnionych do głosowania. Karty do głosowania tajnego powinny być opatrzone
pieczęcią właściwego organu Związku.
-
Przez zwykłą większość głosów rozumie się więcej głosów oddanych „za” niż „przeciw”.
-
Przez bezwzględną większość głosów rozumie się więcej niż połowę głosów „za” biorących
udział w głosowaniu.
-
W głosowaniach jawnych głosy wstrzymujące się są głosami oddanymi i ważnymi.
-
Podczas obrad, zebrań i posiedzeń głosu poza kolejnością udziela się tylko w sprawach
formalnych. Za wnioski w sprawach formalnych uważa się wnioski w przedmiocie sposobu
obradowania i głosowania, w szczególności dotyczące: zamknięcia dyskusji, zarządzenia
przerwy w obradach, sprawdzenia kworum, ograniczenia czasu wypowiedzi.
-
Zarządy odbywają swe posiedzenia w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na 3
miesiące.
ROZDZIAŁ VI
ZASADY WYBORU DO ORGANÓW ZWIĄZKU
§ 34
-
Organy Związku pochodzą z wyboru. Wybory poprzedza kampania sprawozdawczo-wyborcza,
której termin rozpoczęcia i zakończenia określa Zarząd Główny.
-
Kadencja w organach Związku trwa 4 lata.
-
Czynne i bierne prawo wyborcze przysługuje wyłącznie członkom Związku.
-
Każdemu członkowi Związku przysługuje jeden głos.
-
Liczba kandydatów na poszczególne funkcje w organach Związku jest nieograniczona.
-
Prawo do zgłaszania kandydatów na funkcje z wyboru przysługuje uprawnionym członkom
Związku, przy czym :
-
do zgłoszenia kandydatur na przewodniczącego i wiceprzewodniczących wymagane jest
pisemne poparcie co najmniej 10% uprawnionych uczestników obrad;
-
przed umieszczeniem na liście wyborczej kandydat musi wyrazić zgodę na kandydowanie;
-
wniesienie sprzeciwu wraz z uzasadnieniem wobec kandydata zostaje odnotowane w
protokole obrad, jednak nie może skutkować skreśleniem kandydata z listy;
-
listę kandydatów zamyka się z chwilą zakończenia prezentacji przez wszystkich
kandydatów.
-
Listę kandydatów sporządza się w porządku alfabetycznym.
-
Głosuje się na poszczególnych kandydatów.
-
Wybory do wszystkich organów Związku są tajne.
-
Wybrany przewodniczący proponuje liczbę wiceprzewodniczących oraz ma prawo zgłoszenia na
te funkcje połowy kandydatów, którzy wybierani są w pierwszej kolejności w odrębnym
głosowaniu.
-
W przypadku, jeżeli nie zostaną wybrani kandydaci zgłoszeni przez przewodniczącego, ma on
prawo powtórnego zgłoszenia na te funkcje innych kandydatów w liczbie odpowiadającej
uzupełnieniu przysługujacego mu limitu.
-
Ponowne odrzucenie kandydatów zgłoszonych przez przewodniczącego powoduje zwiększenie o
tę liczbę kandydatów na wiceprzewodniczących wybieranych spośród wszystkich obecnych
uprawnionych do udziału w obradach.
-
Pozostałych wiceprzewodniczących wybiera się spośród wszystkich obecnych uprawnionych do
udziału w obradach.
-
Normy przedstawicielstwa delegatów na konferencję wojewódzką określają zarządy
wojewódzkie, a na konferencję terenową – zarządy terenowe, proporcjonalnie do liczby
członków poszczególnych jednostek organizacyjnych oraz prawa do reprezentowania na
konferencji każdej jednostki organizacyjnej.
-
Nie można łączyć funkcji z wyboru w organach Związku na tym samym szczeblu.
-
Odwołania członka Związku z funkcji pełnionej z wyboru może dokonać tylko organ, który go
wybrał i w takim samym trybie.
-
Mandat pełnienia funkcji z wyboru wygasa przed upływem kadencji w przypadku rezygnacji,
odwołania z funkcji, ustania członkostwa, skazania prawomocnym wyrokiem sądu za
przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego.
-
W przypadku wyboru przewodniczącego do pełnienia funkcji z wyboru w organie wyższego
szczebla, związanej ze zmianą dotychczasowego miejsca pełnienia funkcji związkowej,
właściwy organ powierza pełnienie tej funkcji jednemu z wiceprzewodniczących.
-
Organy Związku mogą uchwalić votum nieufności wobec swoich członków pełniących funkcję z
wyboru. Wniosek o votum nieufności wraz z uzasadnieniem powinien być złożony na piśmie i
poparty co najmniej przez 1/3 uprawnionych.
-
Uchwałę o votum nieufności podejmuje się kwalifikowaną większością 2/3 głosów
uprawnionych do głosowania.
-
Uchwalenie votum nieufności skutkuje zawieszeniem członka tego organu w pełnieniu funkcji
do czasu zwołania organu, który go wybrał.
-
Jeżeli liczba członków danego organu Związku pełniących funkcję z wyboru zmniejszy się do
stanu poniżej 50% składu, przeprowadza się wybory uzupełniające. Dotyczy to również kół.
-
Protokoły z wyborów przekazuje się do organu wyższego szczebla.
-
Komisja skrutacyjna:
-
zadaniem komisji skrutacyjnej jest sprawdzenie wymaganego kworum, przygotowanie
list wyborczych kandydatów pretendujących do pełnienia funkcji związkowych,
przygotowanie kart do głosowania, przeprowadzenie głosowania, sporządzenie dwóch
egzemplarzy protokołu głosowania i przedstawienie zebranym wyniku głosowania w
kolejności według ilości uzyskanych głosów,
-
liczbę członków komisji skrutacyjnej ustalają uprawnieni do udziału w obradach,
-
komisję skrutacyjną wybiera się spośród uprawnionych do udziału w obradach zwykłą
większością głosów w głosowaniu jawnym,
-
członkiem komisji skrutacyjnej nie może być osoba kandydująca na funkcje
związkowe pełnione z wyboru,
-
komisja skrutacyjna przekazuje przewodniczącemu obrad protokoły z przeprowadzonych
wyborów wraz z zabezpieczonymi kartami głosowania,
-
komisja skrutacyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego i sekretarza.
-
Głosowanie :
-
wybór przewodniczących, wiceprzewodniczących, członków zarządów i komisji
rewizyjnych oraz delegatów na zjazdy i konferencje jest ważny w przypadku uzyskania
zwykłej większości głosów, przy udziale co najmniej 1/2 liczby uprawnionych do
głosowania,
-
za wybranych uważa się tych kandydatów, którzy uzyskali kolejno najwyższą liczbę
gosów,
-
prawo do mandatu delegata przysługuje osobom, które uzyskały kolejno największą
liczbę głosów ; w przypadku utraty prawa delegata do reprezentowania swojej
organizacji, mandat delegata uzyskuje kolejna osoba z listy,
-
w przypadku uzyskania przez kilku kandydatów równej ilości głosów na jedno lub
więcej miejsc mandatowych, zarządza się ponowne głosowanie z udziałem tych kandydatów,
-
głosowanie odbywa się na kartach do głosowania ostemplowanych pieczęcią
właściwego zarządu lub komisji rewizyjnej,
-
karty do głosowania są odrębne w przypadku wyboru :
- przewodniczącego zarządu,
- wiceprzewodniczących zarządu,
- członków zarządu,
- członków prezydium zarządu,
- przewodniczącego komisji rewizyjnej,
- wiceprzewodniczącego komisji rewizyjnej,
- członków komisji rewizyjnej,
- delegatów na konferencję,
- delegatów na zjazd,
-
na karcie do głosowania umieszcza się nazwiska i imiona kandydatów w porządku
alfabetycznym,
-
nazwisko kandydata, na którego wyborca głosuje, należy pozostawić na karcie do
głosowania nieskreślone,
-
głos jest ważny wówczas, gdy wyborca pozostawia na karcie do głosowania liczbę
nieskreślonych nazwisk równą lub mniejszą od ustalonej liczby osób na poszczególne
funkcje,
-
głos jest ważny również wtedy, gdy wyborca skreśli nazwiska wszystkich kandydatów
umieszczonych na liście,
-
głos jest nieważny w przypadku dopisania na karcie do głosowania nazwiska
kandydatów uprzednio niezgłoszonych lub pozostawienia nazwisk nieskreślonych w
liczbie większej od ustalonej liczby osób na poszczególne funkcje.